Marafiki-voi

Direktlänk till inlägg 3 november 2016

Dag 7 safari i Tsavo Vilken underbar dag!

Av Svenska kyrkan i Ulricehamn - 3 november 2016 20:30

Dagen började med en vacker sång av Kurt klockan 5:00. Sen var det bara att göra sig i ordning för safari. Bussarna gick halv sex från gästhuset, på vägen till gaten hade Ellen och Hanna andakt i varsin buss. På vägen till parken såg vi både bufflar och antiloper. Resan tog lite kortare tid än beräknat så då fick vi vänta på att de skulle öppna parken. Undertiden vi väntade åt vi frukost som vi hade fått med oss från farmen. Frukosten bestod av tre mackor med ägg, ananas juice, bannan och vatten. När vi står där och äter säger Christer att en elefant går över vägen en bit bort. Vilken start! När vi väl kom in parken åkte vi till Mazima springs men dit var det 53 km. På vägen såg vi zebror, flodhästar, massa olika fåglar, giraffer, impala och dikdik.

Väl på Mazima springs fick vi gå en sväng runt floden, vissa fick guidad tur men inte jag. Där fick vi se massor av apor, flodhästar, krokodiler och fiskar. Sedan åkte vi mot det stället vi skulle äta lunch, det hette Kilaguni serena safari. Där fick vi tre rätter med soppa som förrätt och buffé som huvudrätt och efterrätt. Stället hade en jätte fin utsikt över två stycken vatten håll och savannen. Där samlades det giraffer, vildsvin, apor och zebror som man kunde titta på medan man åt. Standarden på matstället går inte med att jämföra med stället igår och även priset.

När vi hade ätit färdigt åkte vi vidare i parken. En bit in i parken igen började det regna. Äntligen för alla är i Kenya som har väntat på regnet, det var även väldigt tort och inte så grönt på savannen förutom vid floden där allt var grönskande. Under dagen har vi också elefanter, strutsar och massa mer djur, men inte alla big five djuren. När vi kom hem vid sju så hade det blivit mörkt så, det var bara att tvätta händerna och sätta sig att äta. Det blev capati med böngryta. Efter maten gick vi direkt till kvälls andakten med bibelskolan. Just nu håller Josefin, Fanny och Ellen på med att lära några från bibelskolan att prata svenska. Hej då från en trött Emil